Rolstoelbus
Reza verdient een volwaardig leven en we willen hem, ook in de toekomst, overal mee naartoe kunnen nemen. Zodra Reza zijn volledige loopfunctie verliest, zal hij afhankelijk worden van een electrische rolstoel. De meeste kinderen met Duchenne verliezen hun loopfunctie tussen hun 8e en 10e levensjaar. Er zal dan dus ook een grote rolstoelbus moeten gaan komen. Gezien de enorm hoge kosten van zo'n bus, kunnen we niet vroeg genoeg beginnen met sparen en inzamelen. Mocht er, in het gunstigste geval, geld over zijn vanuit de crowdfunding voor de verbouwing, dan gaat dit gebruikt worden voor het volgende Reza-project: de aanschaf van een rolstoelbus.
Betaalt de gemeente de rolstoelbus niet?
Nee helaas, de aanschaf van de bus komt voor eigen rekening. De gemeente (WMO) betaalt wel de aanpassingen die aan de bus gedaan moeten worden, maar stelt hierbij wel de voorwaarde dat de bus niet ouder dan 3 jaar mag zijn.
Kan een tweedehands bus ook?
De gemeente (WMO) betaalt de aanpassingen aan de bus. De voorwaarde die de gemeente wel stelt is dat de bus niet ouder dan 3 jaar mag zijn. Een tweedehands bus, moet dus ook vrij nieuw zijn.
En een oudere tweedehands rolstoelbus die al aangepast is?
Aan een oudere tweedehands bus heb je veel meer onderhoudskosten dan aan een nieuwe bus. Bij een nieuwe bus heb je de eerste jaren vrijwel geen onderhoud. Ook de betrouwbaarheid is veel lager: je hebt een grotere kans op pech onderweg. En daar moeten we niet aan denken, vervangend vervoer is onmogelijk! De kans dat je vervangend vervoer krijgt of weggesleept kan worden met de mogelijkheid om een rolstoel mee te nemen, is nihil. Bij een oudere tweedehands bus moet je ook maar hopen dat er iets op je pad komt wat aan alle aanpassingseisen voldoet en geschikt is voor Reza en ons als gezin.
Betaalt de gemeente de rolstoelbus niet?
Nee helaas, de aanschaf van de bus komt voor eigen rekening. De gemeente (WMO) betaalt wel de aanpassingen die aan de bus gedaan moeten worden, maar stelt hierbij wel de voorwaarde dat de bus niet ouder dan 3 jaar mag zijn.
Kan een tweedehands bus ook?
De gemeente (WMO) betaalt de aanpassingen aan de bus. De voorwaarde die de gemeente wel stelt is dat de bus niet ouder dan 3 jaar mag zijn. Een tweedehands bus, moet dus ook vrij nieuw zijn.
En een oudere tweedehands rolstoelbus die al aangepast is?
Aan een oudere tweedehands bus heb je veel meer onderhoudskosten dan aan een nieuwe bus. Bij een nieuwe bus heb je de eerste jaren vrijwel geen onderhoud. Ook de betrouwbaarheid is veel lager: je hebt een grotere kans op pech onderweg. En daar moeten we niet aan denken, vervangend vervoer is onmogelijk! De kans dat je vervangend vervoer krijgt of weggesleept kan worden met de mogelijkheid om een rolstoel mee te nemen, is nihil. Bij een oudere tweedehands bus moet je ook maar hopen dat er iets op je pad komt wat aan alle aanpassingseisen voldoet en geschikt is voor Reza en ons als gezin.